Mijn Avontuur in Wenen: 48 Uur in de Stad van Muziek en Geschiedenis

Toen ik de kans kreeg om zelf naar Wenen te reizen, de stad van muziek en geschiedenis, was mijn opwinding niet te stuiten. Wenen, een stad doordrenkt van cultuur en kunst, wachtte op me om alles te verkennen wat het te bieden had.

Dag 1: De Reis naar Wenen

Mijn reis begon in Amsterdam, Nederland, waar ik woon en werk . Om 6 uur ’s ochtends stapte ik op de trein richting Schiphol, de luchthaven van Amsterdam. Het vroege ochtendlicht schilderde de Nederlandse landschappen in zachte pasteltinten terwijl ik uit het raam staarde. Mijn vlucht naar Wenen stond gepland voor 10 uur ’s ochtends, maar ik wilde ruim op tijd op de luchthaven zijn om eventuele onverwachte vertragingen te voorkomen.

Het Vliegtuig: KLM Royal Dutch Airlines

Mijn vlucht naar Wenen werd uitgevoerd door KLM Royal Dutch Airlines, een van de meest gerenommeerde luchtvaartmaatschappijen ter wereld. Het inchecken verliep soepel en efficiënt, zoals altijd bij KLM. Na het passeren van de beveiliging en douane, vond ik mezelf ontspannen in de comfortabele stoel van mijn vliegtuig.

Tijdens de vlucht genoot ik van de vriendelijke service aan boord en de heerlijke maaltijden die werden geserveerd. Als reisadviseur heb ik vaak met KLM samengewerkt en hun aandacht voor detail en klanttevredenheid stelt me nooit teleur.

Aankomst in Wenen: Luchthaven Wenen

Na een korte vlucht van iets meer dan anderhalf uur landde ik op de luchthaven van Wenen, die bekend staat als de Vienna International Airport. Het was een heldere dag en het uitzicht op de Oostenrijkse Alpen vanuit het vliegtuig was adembenemend. Eenmaal op de luchthaven volgde ik de borden naar de bagageclaim en binnen enkele minuten had ik mijn koffer in handen.

Het Begin van Mijn Avontuur in Wenen

Nu begon het echte avontuur. Ik besloot om met het openbaar vervoer naar mijn hotel te gaan om de lokale sfeer meteen te kunnen proeven. De City Airport Train (CAT) was mijn keuze om van de luchthaven naar het centrum van Wenen te reizen. Deze hogesnelheidstrein is snel en efficiënt, en binnen 16 minuten stond ik op het treinstation Landstraße in het hart van de stad.

De Reis naar het Hotel: City Airport Train (CAT)

Ik stapte uit de CAT op het treinstation Landstraße en vanaf daar nam ik de metrolijn U4 naar mijn hotel, Hotel Sacher. De metro van Wenen is goed georganiseerd en gemakkelijk te navigeren, met duidelijke bewegwijzering en frequente dienstregelingen. Binnen enkele haltes bereikte ik mijn bestemming, de Stephansplatz.

Dag 1: Duik in Koninklijke Weelde

Accommodatie: Hotel Sacher

Bij aankomst in Hotel Sacher werd ik begroet door de elegante gevel van het hotel. De conciërge verwelkomde me hartelijk en hielp me met mijn bagage. Het inchecken verliep vlot, en ik werd naar mijn luxe tweepersoonskamer geleid.

Mijn kamer was ruim en smaakvol ingericht, met uitzicht op de Stephansdom. Ik voelde me meteen verwend door de klassieke Weense elegantie van de kamer. Na me te hebben opgefrist, was ik klaar om Wenen te verkennen.

Lunch: Café Central

Mijn eerste stop was Café Central, een historisch koffiehuis in het hart van Wenen. Dit koffiehuis heeft een rijke geschiedenis en heeft ooit dienst gedaan als ontmoetingsplaats voor beroemde schrijvers en intellectuelen. Ik genoot van een klassieke We

ense koffie vergezeld van een stuk Sachertorte, een lokale specialiteit. Het interieur van het café bracht me terug in de tijd, en ik kon me gemakkelijk voorstellen hoe intellectuelen hier ooit hun ideeën hebben gedeeld.

Middag: Het Keizerlijk Paleis

Na de heerlijke lunch begon ik mijn ontdekkingstocht door Wenen bij het Keizerlijk Paleis, ook wel bekend als de Hofburg. Het paleis was ooit de residentie van de Habsburgse heersers en straalt nog steeds koninklijke pracht uit. Met mijn toegangskaartje in de hand begon ik mijn verkenning van dit indrukwekkende complex.

Het Keizerlijk Paleis is verdeeld in verschillende musea en tentoonstellingen. Ik begon met een bezoek aan de Schatkamer, waar de kroonjuwelen van het Habsburgse rijk worden bewaard. De pracht en praal van de kroon, scepter en juwelen waren overweldigend. Ik vervolgde mijn tour met een bezoek aan de Keizerlijke Appartementen, waar ik de weelderige kamers van keizerin Elisabeth (Sisi) bewonderde.

Een hoogtepunt van mijn bezoek was de Keizerlijke Kapel, met zijn prachtige fresco’s en indrukwekkende architectuur. Het voelde alsof ik een stap terug in de tijd had gezet en de grandeur van het Habsburgse hof had ervaren.

Diner: Figlmüller

Na mijn bezoek aan het Keizerlijk Paleis was ik uitgenodigd voor een diner bij Figlmüller, een beroemd Weens restaurant dat bekend staat om zijn schnitzels. Ik was eerder gewaarschuwd dat de porties hier enorm waren, dus ik was voorbereid op een stevige maaltijd.

Het restaurant zelf was gezellig en vol sfeer, met houten lambrisering en traditionele Oostenrijkse inrichting. Ik bestelde de klassieke Wienerschnitzel, die zo groot was dat hij uit mijn bord stak. Het was heerlijk knapperig van buiten en mals van binnen, en de bijgerechten van aardappelsalade en cranberrysaus maakten het een perfecte maaltijd. Het was een waar culinair feest en een geweldige afsluiting van mijn eerste dag in Wenen.

Avond: Wenen Philharmoniker Concert

Wenen staat bekend als de stad van de muziek, en ik had het voorrecht om een concert bij te wonen van het wereldberoemde Wenen Philharmoniker. Het concert vond plaats in de prachtige Gouden Zaal van de Weense Staatsopera, een van de meest prestigieuze concertzalen ter wereld.

Mijn kaartjes had ik van tevoren online gekocht via de officiële website van de Weense Staatsopera. Ik had gekozen voor zitplaatsen op het balkon, die een geweldig uitzicht op het podium boden. Het concert begon om 19.30 uur, en ik zat op het puntje van mijn stoel terwijl de muzikanten hun instrumenten stemden.

Het programma van de avond bestond uit werken van Mozart, Beethoven en Brahms. De muziek vulde de zaal, en ik werd meegevoerd door de prachtige klanken. Het was een onvergetelijke avond, en ik voelde me bevoorrecht om getuige te zijn van zo’n meesterlijke uitvoering in de stad van de componisten zelf.

Na het concert keerde ik terug naar mijn hotel, vol van de schoonheid en de cultuur van Wenen. Ik viel in slaap met de klanken van de muziek nog in mijn oren, wetende dat er nog veel meer te ontdekken viel in deze betoverende stad.

Dag 2: Kunst en Gastronomie

Ontbijt: Demel

Op de tweede dag van mijn avontuur in Wenen begon ik met een ontbijt bij Demel, een historisch koffiehuis dat bekend staat om zijn heerlijke gebak en desserts. Het interieur van Demel ademt ouderwetse elegantie, met marmeren tafels en kroonluchters die een warme gloed verspreiden.

Ik koos voor een klassiek Alpenontbijt, dat bestond uit versgebakken brood, kaas, worst, en een zachtgekookt ei. Natuurlijk kon ik niet weerstaan aan een stuk van hun beroemde Sachertorte. Het was de perfecte start van mijn dag vol avontuur.

Ochtend: Kunsthistorisch Museum

Na het ontbijt begaf ik me naar het Kunsthistorisch Museum, een van de belangrijkste kunstmusea ter wereld. Ik had mijn toegangskaartje van tevoren online gekocht via de officiële website van het museum, wat me tijd en moeite bespaarde.

Het museum opende zijn deuren om 10.00 uur, en ik was een van de eerste bezoekers die dag. De prachtige marmeren hal van het museum verwelkomde me, en ik begon mijn ontdekkingstocht door de kunstgeschiedenis.

Het museum herbergt een schat aan meesterwerken, van oude Egyptische artefacten tot meesterwerken uit de Renaissance en de Barok. Een van de hoogtepunten was Raphael’s “Madonna dell’Impannata,” een schilderij dat me diep raakte met zijn schoonheid en vakmanschap.

Lunch: Naschmarkt

Tijdens de lunch besloot ik een bezoek te brengen aan de Naschmarkt, de grootste openluchtmarkt van Wenen. De markt is een smeltkroes van smaken en culturen, en ik was benieuwd naar wat ik zou ontdekken.

Ik dwaalde langs de kraampjes en werd overweldigd door de geuren van verse kruiden, exotische specerijen en gegrilde gerechten. Uiteindelijk besloot ik om te lunchen bij een Grieks kraampje, waar ik genoot van een heerlijke Griekse salade en gegrilde kebabs. De prijs was zeer redelijk, en ik kon mijn maaltijd nuttigen aan een tafeltje met uitzicht op de bruisende markt.

Middag: Belvedere Paleis

In de middag bezocht ik Paleis Belvedere, een prachtig barok paleis omgeven door weelderige tuinen.Ik had mijn toegangskaartje van tevoren online gekocht via de officiële website van het Belvedere Museum, wat me tijd bespaarde en me in staat stelde om de lange rijen te vermijden.

Het Belvedere Paleis is verdeeld in twee delen: het bovenste paleis en het onderste paleis. Ik begon mijn bezoek in het bovenste paleis, waar ik me onderdompelde in de wereld van kunst en cultuur. Het hoogtepunt van de collectie was Gustav Klimt’s “De Kus,” een meesterwerk dat ik van dichtbij kon bewonderen.

Na mijn bezoek aan het bovenste paleis wandelde ik door de prachtige tuinen van het Belvedere. Beeldhouwwerken, fonteinen en bloemenperken creëerden een betoverende omgeving, perfect voor een ontspannen wandeling.

Diner: Steirereck

Voor mijn laatste avond in Wenen wilde ik een bijzondere culinaire ervaring. Ik had gereserveerd bij Steirereck, een restaurant met twee Michelin-sterren gelegen in het Stadtpark van Wenen. Het restaurant staat bekend om zijn innovatieve benadering van Oostenrijkse gerechten en het gebruik van lokale ingrediënten.

Mijn reservering had ik van tevoren online gemaakt via de officiële website van Steirereck. Ik werd naar mijn tafel geleid en begon aan een culinaire reis die mijn smaakpapillen verwende. Het tasting menu was een aaneenschakeling van heerlijke gerechten, elk kunstig gepresenteerd en vol van smaak. De prijs was aan de hoge kant, ongeveer 150 euro per persoon, maar het was elke euro waard voor deze buitengewone eetervaring.

Mijn 48 uur durende avontuur in Wenen liet me de cultuur, geschiedenis en gastronomie van deze prachtige stad ten volle ervaren. Van de majestueuze paleizen en kunstmusea tot de levendige markten en gastronomische restaurants, Wenen wist me keer op keer te betoveren. De reis vanuit Nederland naar deze betoverende stad was slechts het begin van mijn avontuur, en ik wist dat er nog veel meer te ontdekken viel in de stad van muziek en geschiedenis. Mijn tijd in Wenen zal altijd een speciale plek in mijn hart hebben, en ik kijk ernaar uit om terug te keren naar deze prachtige stad in de toekomst. Wenen, bedankt voor de herinneringen en de ervaringen die ik voor altijd zal koesteren.